Vill du ha ett viktigt jobb? Sök jobbet som Hyrescontroller hos Lokalfastigheter i Sundbyberg.

Vill du vara med på vår spännande tillväxtresa? Sundbyberg är en snabbt växande stad, vilket innebär ett stort behov av fler lokaler för kommunal verksamhet. Lokalfastigheter i Sundbyberg AB ägs av Sundbybergs stad och har stadens uppdrag att utveckla och förvalta 230 000 kvm skolor, förskolor och andra kommunala samhällsfastigheter. Bolaget har idag 23 anställda och en omsättning på ca 155 mnkr med kontor i Sundbybergs centrum.

Hos oss möter du en öppen och avslappnad arbetsplats med alla förutsättningar för ett modernt digitalt och varierat arbetssätt där det också är viktigt att ha roligt tillsammans.

Ditt uppdrag

Hyrescontrollern ansvarar för den övergripande processen för in- och uthyrning avseende hyresdebitering, kravhantering och systemadministration för verksamhets- och kontorslokaler. Du ansvar för att självständigt, bevaka och utveckla processerna i linje med bolagets uppdrag att förvalta Sundbyberg stads egna fastigheter och inhyrda objekt från andra fastighetsägare som vidare uthyrs till Sundbybergs stad. Totalt handlar det om sammanlagt 224 200 kvm lokalyta, varav 2 200 kvm är bolagets egna lokaler, 87 000 kvm är inhyrda och 135 000 kvm är Sundbyberg stads egna fastigheter

Som Hyrescontroller har du även övergripande ansvar för att driva utvecklingen av bolagets fastighetssystem.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Kontraktshantering och kvalitetsgranskning – utveckla rutiner och riktlinjer för att säkerställa kvalitet i processerna.
  • Hanterar hyresaviseringar och hyresreskontra
  • Uppdatera hyresnivåer
  • Hantera hyresfakturor för inhyrda objekt
  • Hantera påminnelser och inkasso
  • Löpande avstämningar
  • Kontrollfunktion kring debiteringsfrågor
  • Kvalitetsgranska hyresavtal utifrån debiteringsaspekter
  • Medverkan i budget- prognos- och bokslutsarbete.
  • Stöd till Fastighetsförvaltarna samt övriga avdelningar.
  • Omvärldsbevaka lagstiftning inom området
  • Objektsspecialist för Vitec – Säkerställer, rapporterar och följer upp att Vitec är användbar, tillgänglig och möter verksamheternas behov. Genomför/deltar i aktiviteter kring användarstöd som kurser, utbildningar osv. Anmäler fel och funktionsbrister till Vitec samt kommunicerar driftinformation såväl internt som externt.
  • Drivande i att kartlägga, beskriva och sammanställa behov och deltar i prioriteringsarbetet samt i arbetet med att genomföra förändringar och arbetar tätt tillsammans med kommunkoncernens Vitec specialister inom området.
  • Backup till Fastighetsavdelningen
    • Administration och uppföljning felanmälningar samt regelbunden återkoppling till verksamheterna. Administration behörigheter användarkonton samt användarsupport Vitec Teknisk Förvaltning. Nyckeladministration.

Du kommer att ingå i VD Staben som består av VD, Verksamhetsstrateg, VD-assistent, Lokalförsörjare och Affärscontroller och du samarbetar nära medarbetarna på fastighetsavdelningen. Du rapporterar till Affärscontroller.

Vem är det vi söker?

Som Hyrescontroller är du strukturerad och organiserar och prioriterar aktiviteter på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller deadlines. Vi vet att det är viktigt att du är självgående och drivande och du leder utvecklingen av din funktion och vårt fastighetssystem. Du arbetar bra med andra människor. Relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Att du har en numerisk analytisk förmåga är en självklarhet och du motiveras av att vara noggrann.

Kompetens och yrkeserfarenhet

  • God ekonomisk förståelse och förmåga att förstå sammanhang och helhet i ekonomisk förvaltning.
  • Kunskaper i hyresjuridik, hyresadministration och fastighetsekonomi
  • Erfarenhet av ekonomiarbete och/eller hyresadministration från fastighetsbranschen och kommersiella lokaler
  • Erfarenheter av att hantera hyresreskontra och skapande av fakturor samt kravhantering
  • Erfarenhet av att arbeta som objektspecialist och i objektsförvaltning eller likvärdigt.
  • Erfarenhet av digitala verktyg samt förbättringsarbete
  • Goda kunskaper i Officepaketet

Utbildning

  • Gymnasieutbildning med inriktning inom ekonomi
  • Utbildning i hyresjuridik

Vi som arbetar på Lokalfastigheter har som ledord att vara affärsmässiga, kunniga och enkla att samarbeta med. Känner du igen dig i detta och vill vara med och bidra till vårt bolag och bygga Sundbyberg?

Kontakt och ansökan

Välkommen att höra av dig med frågor gällande tjänsten till Affärscontroller Johan Runbäck 08-518 336 02, johan.runback@lokalfastigheter.se. Skicka din ansökan till; HR konsult Mari Friberg, rekrytering@lokalfastigheter.se, 0737-29 99 09.
Sista ansökningsdagen är den 4 september 2023. Ansökningar hanteras löpande och tjänsten kan tillsättas innan ansökningstiden har löpt ut. Utdrag från Polisens belastningsregister genomförs innan tillsättning.

Välkommen med din ansökan!

Hantering av personuppgifter

Jag samtycker till att Lokalfastigheter i Sundbyberg AB får hantera mina personuppgifter i rekryteringssyfte, för att jag ska kunna sända in och hantera mina jobbansökningar, enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Jag accepterar även dessa villkor.

 Jag förstår att mina uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR) och offentlighetsprincipen. Efter avslutad rekrytering kommer Lokalfastigheter i Sundbyberg AB enbart att använda uppgifterna för att följa gällande lagar och inte för något annat syfte. Personuppgifter sparas i 24 månader.

Våra senaste inlägg

Ruth tillbaka i Sundbyberg

Ruth Andersson började 14 augusti som vikarierande fastighetsförvaltare och kommer arbeta mot sektorn för välfärd och omsorg. Ruth kommer senast

[...]